SÓC MESTRE/A NOVES TECNOLOGIES PER A QUÈ?
Una puntualització. D’un temps fins ara me n’he adonat que utilitze les noves tecnologies amb més assiduïtat que fa uns anys. Abans era un poc reàcia, per això de la por als canvis, o simplement a fer les coses d’una altra manera a les que estem acostumats. Un exemple va ser quan el correu electrònic deixava en l’època “prehistòrica” al fax. Per a mi allò, encara que sembli una tonteria va ser un abans i un desprès, a més va coincidir amb el meu inici com a treballadora estable i hem va marcar, perquè vaig haver de demostrar la meua valúa com a professional del sector i al mateix moment a aprendre amb unes noves eines a les que jo no estava acostumada. A tot açò puc afirmar que no passa cap dia que hem “connecte”, per a la meua feina com a gestora es fonamental llegir tots els dies els correus, en plural perquè treballe amb més d’un, consultar informació en internet, i com no treballar amb un servidor compartit en el que els meus companys i jo tenim els documents arxivats en xarxa, de manera que quan jo modifique un document en el meu ordinador, un company que està a l’altre passadís pot veure automàticament el que jo he fet.
Bé tota aquesta puntualització bé a dir que si com a persona, com a professional, hem resultaria impossible viure a esquenes de les noves tecnologies, no hem vull imaginar com a mestra el que hem podria suposar fer-ho. Així que vaig a fer un exercici de reflexionar i escriure que poden suposar les noves tecnologies en el meu exercici de la docència. Com podeu comprovar per a mi adaptar-se als canvis es fonamental, encara que de vegades costòs, i aquest canvis avui en dia van cap a estar al dia amb les noves tecnologies, a més hem de pensar que els discents als que nosaltres donarem classe, han nascut ja amb “l’ordinador baix del braç” i per a poder ensenyar-los hem d’aprendre més ràpid que ells, i fer el doble esforç d’aprendre coses noves i a més de seguida. El que ells no vegen com extranyes les TIC ens dona l’avantatge de poder utilitzar-les més lliurement en l’aula.
Tant per a l’elaboració del material d’aula, com per a consultar informació per a preparar unitats didàctiques, com les classes del dia a dia, per a “estar en la ona”, has d’estar al dia amb les TIC, així com es diu en el curriculum de primària en les competencies bàsiques pel que respecta al tractamen d’informació i competència digital.
Quan parlem de les TIC, són les tecnologies que estan a l’abast en eixe moment com es diu en les competències del currículum, o siga que has d’estar tant alerta, que no només saber utilitzar les que hi ha ara, sino aprendre les noves, que possiblement ni han eixit, o siga estar sempre connectats amb les que hi ha disponibles que canvien constantment.
Per tant, com a opinió personals, les TIC si, com a mestra encara més, tant per utilitzar-les com a eina personal, com per a que els alumnes també ho facin, no se si m’explique bé, has de fer possible com a docent que els xiquets i xiquetes puguen assolir el nivell corresponent a la seua edat i a la utilització de les TIC, des de l’aula.
Però debem anar més enllà? Ens correspon entrar en el debat moral de l’obligació de que com a docents ha de ser així? O cadascun en la seua llibertat de càtedra fa el que vol en la seua docència? En que hem perjudica a mi que el meu company/a de departament siga totalment contrari a l’ús de les TICS?
Bé contestant al plantejament de la pràctica, ja que m’he enrrollat en la justificació sense pensar-hi:
Imaginat que ets ja mestre/a i tens una classe de 5è o 6è de Primària al teu càrrec. Al teu centre hi aplega una dotació de material informàtic: una pissarra digital per a cada classe, un portàtil per a cada mestre i un per als alumnes de 5è i 6è, connexió a Internet via wifi a totes les aules, etc.
Per suposat i amb tota la justificació anterior, és explotar al màxim els recursos que arriben. Empran el temps que faci falta. Inclús si cal quedar-me unes hores fora de l’horari lectiu, perquè sé que a la llarga tot el temps que investisca en traure profit al material que ha aplegat, serà en benefici de millorar la qualitat educativa de les classes, i per tant del centre.
A CONTINUACIÓ UNES WEBS INTERESSANTS RELACIONADES AMB EL TEMA:
http://competenciasbasicas.zoomblog.com/
La Xarxa d'Educació en Comunicació
Plataforma cívica de persones i grups per l'Educació en Comunicació
http://issuu.com/jlrguasch/docs/cefire_castell_n_2008
Presentació de Jordi Adell en la taula de debat sobre les competencies digitals en la Jornada d'Assessors de la Comunitat Valenciana el 30/01/2008
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~espaciotic/spip.php?article20
Un blog que es titulada “Innovando con las TIC”
http://www.youtube.com/watch?v=fNDM6awRbAU
Conferència de José Moya ¿Pueden las competencias básicas mejorar el curriculum real de los centro educativos?
dimecres, 14 d’octubre del 2009
PRÀCTICA 2: Sóc mestra, noves tecnologies per a què?
Etiquetas:
competencies bàsiques.,
curriculum primaria,
noves tecnologies
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada